12.7.05

Snakker om å bli tatt på senga. Når telefonen ringer i dag tidlig ser jeg etter nummeret. Hvem i helvete ringer så tidlig? Ukjent nummer står det. Ah, Rune, tenker jeg. Rune har hemmelig nummer, gudene vet hvorfor. Men han er også troenes å ringe så pissetidlig. Jeg tar den:


"Heeei!" roper en damestemme inn i øret mitt. "Er dette Ronny Haugeland? Gjett hva!? Du har vunnet tre bøker helt gratis og 12 måneders gratis medlemskap i Cappelen! Er ikke det flott? Du har ingen kjøpeplikt. Om du ikke ønsker å kjøpe bøkene du blir tilbudt en gang i måneden ringer du bare og avbestiller og avslutter med firkanttast. Det tar to sekunder. Tre bøker av en verdi på 1100 kroner blir levert til deg, rett på døren. Gratis. Postmannen skal bare har 79 kroner i porto. Liker du krim? Henry Mankel og Ingvar Ambjørnsen får du. Er ikke det flott? Hadet bra!"


Så i kveld, forfattet jeg denne mailen og sendte dem:


"I morges får jeg en telefon fra dere med hyggelig beskjed om at jeg har vunnet. 3 gratis bøker og medlemskap i deres bokklubb. Kun 79 kroner i porto til postmannen og den hyggelige jobben det er å avbestille bøker jeg blir tilbudt hver måned. Jeg svarte ja på deres sikkert ganske gode tilbud, men da jeg våknet litt til meg selv etter at samtalen var over innså jeg at jeg overhode ikke er interessert i å være en del av noen bokklubb. Kan dere venneligst stryke meg fra den listen? På forhånd takk.
MVH: Ronny Haugeland"