27.2.10

Første 10 år av totusentallet er overstått. Jeg har sittet og undret over hva tiåret har brakt oss av stil, musikk, kunst og slikt. Jeg kommer på småting, men vet at noen år til inn i 2010 så vil stilene for 2000 stå klarere for meg.

Nittitallet derimot er latterlig enkelt å se fra dagens perspektiv med grønsj, batikk og tatoveringer på korsryggen.

Når jeg nå, i moderne tid, opplever å se folk med tribaltatoveringer på kroppen så rister jeg oppgitt på hodet for meg selv. Dere vet, hvordan folk alltid sier at de ikke kommer til å angre på at de tatoverte seg når de blir gamle? Men når tatoveringene tilhører et tiår så kraftig som tribals så er det virkelig ingen vei tilbake. Med mindre de har råd til dyr laserbehandling.

Det er som om ungdom av åttitallet måtte gå omkring med kreppa hår eller steinvaske bukser resten av livet sitt. Resten av livet sitt!
Det hender jeg ser noen førtiåringer som fremdeles benytter seg av det som på åttitallet gjorde dem til kulest i gata.
Det er litt som eldgamle damer som krøller håret sitt. Det er fra deres ungdom. Kulest i gata.

Jeg husker en veldig god venn av meg vurderte å tatovere et bånd i tribalstil rundt overarmen og kan nok tenke meg han er glad for at han ikke utførte dette i sin tid. Min far angrer på sin ungdoms tatoveringer. Jeg har opplevd veldig få som ikke angrer på tatoveringene deres i mer voksen alder. Siden jeg har mange bekjente på starten av tyveårene blir det derfor ekstra komisk å høre dem legge tatoveringsplaner og hevde at de aldri kommer til å angre på delfinen på hofta, sommerfuglen på ankelen, koien på håndleddet eller kinaskrifttegnet inni øyeeplet.


Jeg har kun et tattotips, som jeg selv ville fulgt opp om en tatovering viste seg å være en nødvendighet på min ellers så ubesudlete kropp: Finn deg en tattovering som ligner det de gamle sjøfarerne fikk seg. En naken hula-huladame, anker, en blekksprut eller et sverd gjennom en hodeskalle. Og for al del, ikke få en tatovering som "betyr noe". Og tenk på de gangene du går misfornøyd fra frisøren. Det håret vokser i det minste ut.