8.11.05

Min far har nylig anskaffet seg en datamaskin og muligheten til å besøke internettet med dette utstyret. Jeg har ikke hørt noe om en scanner i hans besittelse, men godt mulig han har scannet dette bildet et annet sted. Det kom ihvertfall via en mail fra den gamle mannen, og jeg syns bildet bringer gode minner til overflaten. Jeg gjetter på at dette er sommeren 82. Jeg er vel rundt 6 og Runar, lillebroren min, må være 2 eller noe. Dette er kort tid før familien pakker sakene, forlater Justvik like utenfor Kristiansand og slår seg til i Halden. Vi blir ikke lenge. Halveis inn i første klasse går jeg på Voieskole i Kristiansand. Men det gjorde likevel så kraftig inntrykk på meg at jeg til dags dato snakker østlandsk.

Oldboy

Jeg sitter inne med noen minner fra Justvik. Jeg har sterke bilder fra sommertid og vinter. På TV så jeg Erik Diesens reisebrev og Lille Mullvarpen. Jeg husker brødskiver med leverpostei. indianertelt. Silje. Snømenn. Ole Alexander Filibombombom. Tråbil. Tråbil som forsvant. Lekebilder. Bamser. Å bli overkjørt av en sykkel. Å ramle av lasteplanet på en lekelastebil i fart og lande med hodet først i grus. Tenne fyrstikker i skogen. Hente fyrstikkene i kjelleren i en komode i lakkert flammebjørk. Sette fast tissen i en kork. Store papirruller som pappa tegnet gater på, som jeg kunne kjøre lekebilene på. Sommer og Vinter. Gata.