19.10.02

Som noen av dere vet og husker hadde vi en aldeles kjempemessig aften på et lite rom på Kvartet i Bergen under Raptus i år. En aften viet til tre utgivelser fra Jippi Forlag (Du er ein luring, Finn Bjølseth, Fia Mia #4 og Tokyo To Day). Jeg hadde egenhendig satt sammen en feiende flott samleplate for annledningen. En plate med låter som skulle sikre en god stemning den kvelden. Og det gjorde den.
Foruten et kvinnemenneske som viste sin missnøye med de to-tre reggae låtene som dukket opp midt i plata. Hun synes det var best å skifte plate, sa hun. Jeg fortalte henne at det bare var noen få låter og at jeg syns hun skulle klare seg gjennom dem fordi låter hun ville like kom rett etterpå. Hun fortsatte bare å surmule videre.
Men alle de andre storkoste seg.

En av dem som koste seg aller mest var kulturjournalist, Øyvind Holen. Han fikk da også lov til å få platen da kvelden var over, og lovte at han skulle lage en samleplate til meg i bytte.
I dag kom den i posten. Han har en forkjærlighet for Hip Hop som ikke jeg deler. Men de var nokså fine likevel.
Platen starter som filmen Ghost World med Mohammed Rafis Jaan Pehechann Ho. Indisk 50-talls rock på sitt beste. Så går det slag i slag i Rap, Dub og ender med rock.
Av høydepunkter kan jeg nevne bl.a.:
RJD2 - Smoke & Mirrors
Marc Ribot - Jaguey
Justin Hinds & The Dominos - Carry Go Bring Home
Roots Manuva - Styles Dub
Quasimoto - Microphone Mathematics
Mr. Len & Jean Grae - Taco Day
Fantômas - Godfather
Leadbelly - Whoa Back Up

Mest bra musikk altså. Men jeg skal sørge for at den får seg noen runder til på spilleren slik at kanskje noen låter vokser litt.
For slik er det med mye musikk. At de blir bedre ved følere gjennomlyttinger.

Da er det vel min tur til å lage samleplate igjen da...