14.5.03

Ronnys lynkurs i superenkel pizza:


Bunn:
450 gram mel i en bolle (Jeg har en kjøkkenmaskin som jeg bruker til å elte deigen)
1 teskje salt
1 halv pakke tørrgjær
Dette skal i først. Fin regel det. Det tørre skal i først.
Jeg har også i oreganoen i deigen. En liten artig vri der.
Så vått:
3dl lunket vann
1dl olivenolje


Elt dette sammen til deigen blir smidig og ikke klisser så fælt.


Ikke la deigen heve men kjevl den ut med det samme. Denne deigen blir omtrent tre fire små pizzabunner. Kjevl den syltynn. Et par cm.


I forkant har jeg satt ovnen på med langformen i på 250 varmegrader.
Så forsteker jeg bunnene i cs. 3 minutter. Så tar jeg dem ut og lar dem hvile på ei rist. Når de har avkjølt seg så putter jeg dem i frysen. Der kan de ligge til jeg en dag skulle få lyst på pizza. Man kan selvsagt lage pizzaen med det samme også.


Fyll:
Det nå du skjønner hva jeg mener med superenkelt.
Rør sammen litt Dolmiosaus som du får på glass i alle matbutikker og egentlig er til pasta... Rør det sammen med litt chilli og hvitløk og hva du ellers måtte ønske av krydderier. Smør det utover den frossne pizzabunnen din i et tynnt lag. Jeg liker å drysse mozzarella. Den er så luftig og god. Men bare bruk den osten du har for hånden du. Så dryss en klype salt og pepper over osten.
Slik steker jeg den. Må du ha noe kjøtt på den, så er bacon passende til denne.


Så legger jeg pizzen i ovnen på den glovarme langpannen som ligger i ovnen fra før og lar det stå til i 5-10 minutter på sterk varme (250)
Når osten syder og bobler og får en gylden farge er det bare å ta den ut. Legg den gjerne på rist og la den avkjøle seg litt.


Nam nam... slafs slafs. Det smaker godt.