2.11.07

Jeg har blitt litt gufsen. Kroppen lider av stive ledd, hodepine og kaldsvette, omtrent som når det kun er få dager til en skikkelig innfluensa slår inn. Jeg håper likevel at det går over av seg selv uten at det slår ut i full blomst, slik at jeg kan leve livet.


I går var Rune, Roy, Filip og jeg på kino og så Du levande. Den nye fine filmen til Roy Andersson. Terningkast seks. Jeg har jo lenge hatt hans forrige film, Sånger från andra våningen på min filmfavorittliste. I Kristiansand er smal film en luxus. Derfor må den som har lyst til å se film som ikke er så tilgjenglig betale dyrt for sine syke drifter. 110,- måtte vi ut med pr. billett. Da får vi sitte i klamme skinnstoler. Og siden det er få plasser i luxussalen så skal du være rimlig tidlig ute om du ikke ønsker å sitte 1 meter fra lerrettet. Og vi var seint ute og satt med nesetippene inn i filmduken. Og disse irritasjonsmomenter til tross: Terningkast 6. Jeg kommer aldri helt til å skjønne hvorfor vanskelig tilgjenglig film gjøres vanskeligere tilgjenglig ved å sette krampeaktig høye priser på dem. Neste gang jeg skal se film i luxussalen skal jeg kle på meg tuxedo.

Jeg har alltid bedyret at jeg liker det å se film hjemme i sofakroken bedre enn på kino. Greit, så har du stort bilde og fenomenal lyd. Men så mye i en kinosal kan trekke ned på filmopplevelsen. På play.com kjøper jeg filmer for halve kinobillettprisen. Ofte før de kommer på kino til og med. Hjemme sitter ingen gubbe å smatter ved min side. Gangen før denne, hvor jeg var på kino, havnet jeg ved siden av en fyr med tung pust. Irriterende. Og er det ikke det ene er det det andre. Lukt er et annet godt eksempel. Havner jeg ikke bestandig i setet foran han som raper cola- og popcornlukt i nakken min?


Jeg bor i fjerde etasje og merker at den lange trappeturen ned til bakgården hvor søppeldunkene står er et tilltak jeg er for lat til å benytte meg av. Så nå når søpla lukter og de små bananfluene strømmer ut av posen i det et nytt tomt youghurtbeger kastes vurderer jeg å ta denne lange turen. Snakkes!!!