22.12.06

Jøsses. Jesu Kristi fødselsdag er nær. Riktignok er det ikke datoen Jesus ble født, men likavel feirer vi liksom dagen hans til søndag. Ikke er jeg kristen, så jeg har ingen særlig grunn til å feire dagen hans. Men tradisjon tro, så henger jeg meg på og bruker dagen for det den er verdt. Litt gaver til mine kjæreste og god mat. Vi feirer ikke hans fødselsdag helt frem til Påske hvor han jo dør. Innimellom feirer vi Faste, som visstnok handler om da djevelen satt ham på prøve mens han vandret omkring i ørkenen. Det er greit med noen sånne dager innimellom i året som går, hvor alt og alle stopper opp. Lurer på, om mon tro, året hadde bestått av like mange fridager om ikke den kristne troen var blitt påtvunget vårt land.

Jeg har et like lite forhold til julenissen og slikt. Klart synet av nissen gir meg julefølelse.

Og det er nok der det ligger. Jula for meg er julefølelsen. En trivelig stue, med lukt av grantre og julemat. Levende lys. Reprisene på TV i bakgrunnen. Snø. Alt det der som vekker den følelsen jeg hadde da jeg som barn gledet meg stort over begivenheten.