8.12.05

Mine dager i ledighetens navn har gjort meg til en grubler. Jeg liker det ikke. Det holder meg oppe om nettene. Men i kjølvann av forrige innlegg (Pitbullterje var forøvrig en midt-på-treet-film. Den hadde sine øyeblikk. Absolutt severdig. Dens største var den konstant komiske musikken som til enhver tid skal underbygge det lattermilde ved scenene) brukte jeg tid og tankekraft på dette temaet:


Da jeg var liten hendte det at mine foreldre tok opp favorittradioprogrammet mitt fra radio på kassett. "Barnas ønskekonsert" foreksempel. Senere fikk vi oss videospiller og tok opp filmer og serier fra NRK. Så det er kanskje ikke rart at jeg har lav moral når det kommer til det å laste ned det noen har kopiert og lagt ut på internett uten tillatelse. Jeg forsyner meg. Hjertelig. Den gangen betalte mann lisens til NRK, nå betaler jeg for internettilgang. I tillegg til lisensen.

Jeg er ingen velstående mann. Har aldri vært og det ser ikke ut som om jeg kommer til å bli det. Jeg kjøper likevel over gjennomsnittlig mye plater og film. Jeg kan ikke kjøpe alt usett eller uhørt. Da kommer dette fenomenet meg til unnsetning. Eksempel: Jeg lastet nylig ned noen Pere Ubu-plater. En av hans skiver Dub Housing fra 1978 opptok meg så voldsomt at jeg gikk til innkjøp av denne skiven.

Jeg liker ikke å se film på den gamle PC-skjermen min. Jeg vil mye heller se film på en TV-skjerm, i tipp topp kvalitet. Likeledes med lyden på en MP3 som bare blir hissige diskantlyder i for lav oppløsning. Internettkvalitet er altså ingen ønsket kvalitet. Men et glimrende instrument som veileding når man er på søken etter toner og bilder mann ikke før har fått med seg.

Så, når alt det der er sagt, så finnes det ting jeg ikke får sett på annen måte. Siden tidlig i sommer har jeg ikke hatt tilgang til noen TV-kanaler (heller ikke savnet dem). Det som skulle være av kvalitet har jeg sett på NRKs nett-TV. TV2 har som kjent nada å by på om man ikke har en hang til søppel. La oss ikke glemme disse knakende gode HBOseriene: Carnivàle, Rome, Curb Your Enthusiasm og Deadwood. Og nå sist NBCserien My Name Is Earl (Takk Nils). Man kan ikke som moderne menneske sitte i sofaen og vente på at en av våre egne norske kanaler skal vise noe av dette. Vel, nå har de jo allerede vist oss The Sopranos, Six Feet Under og Deadwood (Deadwood fikk jeg aldri sett, da det gikk på et tidspunkt hvor jeg bestandig gjorde noe annet). I tastende stund står Deadwood sesong 2 på nedlasting.


Er jeg en skurk? Bør jeg bøtelegges eller legges i jern? Takke meg til.