8.7.04

Det var den beste måten å starte Quartfestivalen på. Med HGH på scenen i Odden ble den slitne alkoholiserte kroppen stående å humre lavt for seg selv og glise bredt over deres påfunn. Hagfors og Gebarth synger countrysanger som om de ble laget for hundre år siden, men det er gutta selv som har laget dem. De spiller på kazoo og rare skranglete leketøysinstrumenter, og minner ikke så rent lite om Knutsen & Ludvigsen. De av dere som kjenner meg vet at Knutsen & Ludvigsen er store forbilder.


Joe Henry sto så for tur. På samme scene. Vi hadde hørt massevis av bra om fyren og gledet oss såpass mye at vi droppet The Von Bondies som gikk samtidig. Men Joe Henry var ikke mektigere enn at vi kunne høre at fyren var bra og hadde gode intensjoner med musikken. Det ble en ikke helt minnerik konsert.


Så ville vi må med oss N*E*R*D, som unektlig lager kule og fengende låter. Hele verden hadde tenkt det samme. Vi ble stående blant milliarder av dyttende teenagere og pinte oss gjennom to slappe hip-hoplåter på to hundre meters avstand. Vi tuslet avgårde.


På Charlies, som blir forvandlet til et hipt sjeleløst drittsted når Quarten pågår, spilte de heseblesende og anmasende funk for hundretusende gang. Det er rart at ikke disse DJ'ene kan legge den funken litt til siden innimellom. Jeg blir bare så utrolig lei. Må jeg kaste alle funkplatene jeg kjøpte for fire år siden, da jeg syntes det var så fisefett?


De andre gikk. Jeg ble sittende å lese Spirit i lyset av discokula de for anledningen har hengt opp på Charlies. Det var umulig. Jeg var sulten på en siste bra konsert for å fullføre en ellers slapp dag på den fronten. Felix Da Housekat har jeg ei kul plate med. Han skulle spille på Caledonien om få minutter. Jeg stakk dit. Nææææh. Det var kjipt. Bare en DJ med afro. Enda en DJ. Kvelden ble heldigvis reddet av Cloroforms konsert som foregikk i samme bygget. Jeg kunne gå hjem med et smil om truten og sove godt med en herlig pipelyd i øregangene... som fortsatt er der i dag.


I dag: Jeg ville sjekke kontoen min. Jeg gruet meg. Den var sikkert på minus. Men hva skuer jeg. Noen hadde satt inn 16 000 til meg i går!! Dæven i helvete! Jeg er riiik!! Jeg skal leve som en konge de siste tre dagene på quart. Jeg skal leve som en pappagutt fra beste vestkant i Oslo. Se til helvete å fløtt dere! Ronny kommer.


Nå skal jeg forresten over til Rune og Irene en tur. Der blir det reker før vi seinere i kveld skal se Pixies og Franz Ferdinand. Det bør holde for i dag.