2.7.03

Quartdag 2:


Vi ble sittende mest inne hos Roy og drakk fra noen sixpack vi kjøpte etter at vi fant ut at været var for utrivlig til å tilbringe mye av tiden ute. Så til sist, da øllen var tom og det nærmet seg Flamin Lipskonsert, ruslet vi nedover og overvar en skikkelig midt på treet konsert. Og regnet gjorde det ikke bedre. Men til tross for regnet og på grunn av en håndfull gode venner, så ble det en ganske fin dag i går likevel. På vei hjem smatt vi innom Vaskeriet. Der fikk jeg med meg en elendig Electric Six konsert. Det viser seg visst at låtmaterialet deres er ræva. Uten om "Danger Danger (High Voltage!!)" da. Den er tøff.


I dag ble jeg vekket av en telefon fra Quart Pås redaksjonsleder Torgeir Eikeland om at Fædrelandsvennens redaktør Finn Holmer-Hoven ikke ville se flere banneord i avisen sin. Og derfor måtte både Torgeir og jeg sensureres i morgendagens Quart på. Torgeir kan ikke skrive ordet "føkk" og jeg kan ikke skrive ordet "faen". Nå gjorde jeg det om til "fanden" som jo betyr eksakt det samme, men likevel er vel sjansene store for at dette går (krysse fingre). Her er dagens Quartserie som gjorde Finn Holmer-Hoven så arg.


"Norsk banning bruker mest ord som har forbindelse med religion. Ordet "faen", som er en kort versjon av ordet "fanden" ("djevelen"), kan ha variantene "fen, fankern, farken". Noen synes at disse ordene er så stygge at de velger litt "penere ord" (eufemismer) som "fader, faderullan, farao, fillern".


Sitat fra: Olaf Husby, IFAS, NTNU