11.7.03

Jeg var jo noe forarget på Finn Holmer-Hoven etter at han kuttet ut en av tegneseriene mine i quartbilaget til Fædrelandsvennen. Så jeg skrev et leserinnlegg som jeg sendte til avisen. I dag er den på trykk med faksimile av tegneserien fra onsdagen. Her skal de av dere som ikke får Sørlandets lokalavis i posten få lese mine forhåpentligvis velformulerte ord:


Fædrelandsvennens Quartfestivalbilag "Quart på" gikk torsdag 3 juli i trykken uten min tegneserie "Kong Kvart" som jeg har gjort på fjerde året for avisen. Og det hele på grunn av en redaktør med litt for mye krutt under hatten. Jeg er selvsagt skuffet over at noe jeg har brukt lang tid på å spesialprodusere for avisen blir kastet på båten på grunn av et enkelt ukvemsord. Og ironien her er selvsagt at serien som var på trykk dagen i forveien inneholdt hele 5 ord av den typen som Oluf ville kalt bainnskap (for ikke å snakke om fjorårets kraftsalver i serien). Det var da vår kjære redaktør for sørlandets største avis på onsdagen så disse ordene at lunta tok fyr. Jeg har selvsagt ikke problemer med å forstå at Finn Holmer-Hoven fra sin redaktørstol må passe på så ikke småbarn, kristne og aksjonærer blir støtt av avisen sin. Og hadde jeg levd på 60-tallet ville jeg selvsagt ikke funnet på og laget en serie med det samme innholdet. Finn Holmer-Hoven levde da, og har visst ikke sett at verden rundt ham har forandret seg en smule. Man kan skru på TV'n og kose seg med den sjarmerende dialekten til de frimodige nordlendingene der de lepjer i seg øl og fortelle vitser om gynokologens hverdag og hestens edlere deler i underholdningsprogrammet "Du skal høre mye". Og hele familen benker seg fremfor fjernesynsapperatet og humrer med.


Lunten til vår kjære mann, Finn, ble kortere i det jeg etter anmodning gjennom hans reportasjeleder for bilaget ble bedt om å sensurere ordet. Jeg leverte inn serien med en enkel sladd over ordet. Lunten ble kortere (ingen skulle få vite at jeg var blitt sensurert) og jeg fikk beskjed om å forandre ordet til noe annet. Som sagt så gjort. Men ordet betydde fremdeles det samme (Et annet ord for Gammel-Erik). Og her gikk Finn Holmer-Hoven i fillebiter og takket ufint nei til den dagens serie. Ikke bare ble serien byttet ut med et intervju av det utrolig kjedlige bandet "Mew", men jeg har blitt fortalt at redaktøren har sagt at "engasjement til neste år henger i en tynn tråd".


Dette overgår alt jeg har opplevd i mine 10 år i arbeid med redaktører og andre ansvarlige for utgivelse av trykksaker. Finn Holmer-Hoven viser seg fra sin mest uproffe og barnslige side i denne saken. Og til tross for påbygg på lokalene til Fevennen er ikke takhøyden blitt større. Heldigvis vanker det lønn for arbeidet, slik at skaden ikke gjør mer enn dype sjelelige sår for min stolthet.


Med vennlig hilsen: Ronny Haugeland (Illustratør)



Også må jeg benytte sjansen til å ønske Jens K. Styve all hell og lykke på dagen. I gamledager hadde man difteri og døde innen man ble 31 år.